Betrek jongeren bij de wijkkrant

We weten het allemaal: de jeugd heeft de toekomst. Wie de toekomst van zijn krant in het oog wil houden, doet er dus goed aan om jongeren bij de redactie te betrekken. Maar, dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Landelijke kranten als De Volkskrant, Trouw en anderen worstelen al met een vergrijzend lezersbestand. Bij regionale dagbladen is dat nog veel erger, dus wijkkranten hebben het al helemaal niet makkelijk. Hoe bereik je de jongere dan in dit digitale tijdperk?

De redactie

Het is natuurlijk heel makkelijk om te denken dat jongeren überhaupt niet zo geïnteresseerd zijn in een wijkkrant. Dat zou echter een misvatting zijn: ook zij leven in de wijk en hebben er een belang bij om te weten wat er speelt. Maar, niemand weet beter wat jongeren bezighoudt dan jongeren zelf. Kijk dus eerst eens kritisch naar de eigen redactie. Als alle medewerkers ouder dan 50 zijn, dan is de kans dat de aansluiting met de jeugd afwezig is natuurlijk levensgroot. Ga dus actief op zoek naar jongere medewerkers.

Medewerkers werven

De meest logische plek om te zoeken is allereerst de eigen omgeving. Vraag aan buren of zij een jongere met schrijfambities in de wijk kennen. Mocht dat niet lukken, dan zijn de sociale media een hele goede optie. Zet op Facebook een oproep en vraag aan Vrienden die te delen. Grote kans dat het bericht dan bij een geïnteresseerde terecht komt. Een oproep op Twitter is natuurlijk ook een goed idee, vraag ook daar mensen om het bericht te ‘retweeten’.

Maar, vlak ook de zoekfunctie van Twitter niet uit. Door te zoeken op termen als #mijnstad en #mijnwijk zijn mensen te vinden die in ieder geval iets te melden hebben over de omgeving waarin ze wonen. Wellicht zitten daar potentiële schrijvers tussen?

Natuurlijk zijn sociale media sowieso een goede manier om jongeren aan je te binden. Door het delen van verhalen op bijvoorbeeld Facebook kom je sneller terecht bij jongeren dan via de krant zelf.

Spiegelen

Wil je dat het eindproduct, de wijkkrant, ook nog eens gelezen wordt door de jongeren bij wie hij op de mat valt? Dan is het goed om eens wat inspiratie op te doen bij bekende tijdschriften. Waarom staan er vaak jonge meisjes op de cover van de Tina? Omdat zij de doelgroep zijn! Deze ‘spiegeltechniek’ wordt vaak gebruikt om de doelgroep aan te spreken binnen het gigantische aanbod aan tijdschriften dat in de rekken staat. Zet dus eens wat jongeren op de cover, grote kans dat andere jongeren je krant ook openslaan!

Heb je iets aan dit verhaal? Wat zijn jouw ervaringen met jongeren en de wijkkrant? Laat het hieronder weten!

Op deze website zullen we vaker informatieve artikelen plaatsen. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven. Volg ons ook op Twitter voor regelmatige #meotips!