Een wijkkrant in een handomdraai

Door Daphne van Breemen

Interview met Klaas Snieder, secretaris van wijkvereniging De Gagels uit Steenwijk

Jarenlang verzorgde Klaas Snieder, secretaris van De Gagels uit Steenwijk, het wijkkrantje van de wijkvereniging. “Moederziel alleen zat ik thuis achter de pc om alle teksten te schrijven. Vervolgens printte ik het blaadje uit en dat kopieerde ik dan zo vaak als nodig was.

Het was altijd een heel karwei”, lacht hij. Al verschillende keren kreeg Snieder een aanbiedingsmail van Stichting MEO. Na overleg met het bestuur besloot hij hier op in te gaan en informatie aan te vragen. “Niet geschoten is altijd mis, toch?”

Na telefonisch contact en overleg per mail maakte Snieder begin maart een afspraak met Edwin Teljeur van Stichting MEO. Teljeur zou een demonstratie komen geven over het programma waarmee snel en gemakkelijk een wijkkrant in elkaar gezet kan worden. Daarna ging het snel, meent Snieder. “Het programma was vriendelijk om mee te werken en ook de prijs was redelijk, daar ben je toch van afhankelijk.”

In plaats van Snieder die in zijn eentje een wijkkrant in elkaar zet, wordt het werk nu door vier man gedaan. De redactie bestaat uit de penningmeester van De Gagels die verantwoordelijk is voor de lay-out, een kinderwerker, een wijkkracht van de gemeente en Snieder zelf. Wat hij vooral handig vindt, is het feit dat je met verschillende mensen op hetzelfde moment in het programma kunt werken. Iedereen kan dus tegelijk een stuk tekst op de pagina zetten, want elk redactielid heeft zijn eigen inlognaam en wachtwoord. “Dit geeft een stukje rust. De druk die ik eerst had is verdwenen”, merkt Snieder. Met het programma van MEO heb je binnen tweeëneenhalve week een wijkkrant in elkaar gezet. Daarbij komt ook dat de krant nu eveneens digitaal te lezen is. Op de site van De Gagels is de digitale wijkkrant te vinden.

Nadat het bestuur van De Gagels tevreden was over hoe de wijkkrant eruit zou gaan zien, ging zij akkoord met Stichting MEO. Snieder roemt de snelle service. “Op woensdag bereikten we een overeenstemming over de wijkkrant. De dinsdag daarop lag deze gedrukt en wel bij ons op tafel.” Het is de bedoeling dat De Gagels om de vier maanden een wijkkrant uitbrengt met behulp van MEO. “We hebben nu meer tijd tot de volgende uitgave vanwege het handige programma. Er is geen stress meer om alles op tijd af te krijgen.”

Snieder is dan ook uitermate tevreden. “We krijgen alleen maar positieve reacties van iedereen. Zowel van de mensen en instellingen uit de wijk, als de adverteerders.” Nu hij en de andere leden van De Gagels zo blij zijn met het resultaat is Snieder ook bij andere wijkverenigingen langs geweest. “Ook zij zijn vol lof.”

Bekijk hier het resultaat van Klaas Snieder en zijn team: wijkrant de Gagel