skip to Main Content

Gebruiken we achterhaalde sociale media?

Elke (non-profit)organisatie zal willen voorkomen kostbare tijd te steken in een tweede ‘Hyves’. Het Nederlandse sociale netwerk had in 2009 nog tien miljoen leden, maar werd daarna verpletterd door Facebook. In 2013 werd Hyves omgedoopt tot spelletjessite. Met die ondergang nog vers in het geheugen, zullen veel organisaties verontrust zijn bij het lezen van berichten als ‘Jongeren keren Facebook de rug toe en in Nederland nog het meest’, ‘Snapchat bij jongeren populairder dan Instagram en Twitter’ en ‘Topman Twitter treedt af’. Kortom: tijd om de nu ‘hippe’ sociale media eens onder de loep te nemen.

De top vijf

Onderzoeksbureau Newcom voert al vijf jaar lang jaarlijks het Nationale Social Media Onderzoek uit. De top vijf van meest gebruikte sociale media onder Nederlanders van 15 jaar en ouder zit er als volgt uit:

  1. Facebook: 9,4 miljoen gebruikers.
  2. YouTube: 6,8 miljoen gebruikers.
  3. Google+: 3,9 miljoen gebruikers.
  4. LinkedIn: 3,8 miljoen gebruikers.
  5. Twitter: 2,8 miljoen gebruikers.

In samenwerking met 3FM publiceert het bureau ook een speciale uitgave gericht op het sociale media-gebruik onder jongeren van 15 tot en met 24 jaar. Dat is dan ook een belangrijke groep: jongeren zijn de voorhoede van alles dat nieuw en trendy is, zeker als het gaat om digitale communicatiemiddelen. De top vijf meest gebruikte sociale media in Nederland in de categorie 15 – 24 jaar wijkt enigszins af van het totaalplaatje:

  1. Facebook: 1,7 miljoen gebruikers.
  2. YouTube: 1,4 miljoen gebruikers.
  3. Instagram: 880.000 gebruikers.
  4. Snapchat: 690.000 gebruikers.
  5. LinkedIn: 690.000 gebruikers.

snapchat-instagram

Zijn Instagram en Snapchat dé trendy sociale media? Kunnen die binnen afzienbare tijd Facebook van de troon stoten?

Het is natuurlijk altijd risicovol om voorspellingen te doen, maar het lijkt niet waarschijnlijk. Als we kijken naar de top vijf onder jongeren, dan zien we dat de nummers twee tot en met vijf heel specifiek hun eigen kracht hebben. LinkedIn is een zakelijk netwerk, dat vooral professioneel gebruikt wordt; YouTube is gericht op video; Instagram op het plaatsen van foto’s met een leuk filter eroverheen; Snapchat om elkaar foto’s en video’s te sturen die na maximaal tien seconden weer verdwijnen.

Van de top vijf zijn er dus drie sociale media die op beeld gericht zijn. De voorkeur voor beeldmateriaal onder jongeren is te verklaren als we bedenken dat ze het meest geïnteresseerd zijn in ‘Zangers en artiesten’ en ‘Bekende merken’. Videoclips of mooie, dure reclamecampagnes op YouTube en privékiekjes van de sterren op Instagram zijn voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor het succes van deze sociale media. Snapchat wordt meer onderling gebruikt. Niet eens zo zeer omdat de hormonen door het lijf gieren en daarom intieme filmpjes naar elkaar verzonden worden. Nee, eigenlijk wordt Snapchat vooral gebruikt om elkaar ‘gekke bekken’ te sturen.

Back To Top