Lotgenotencontact op Facebook?

lotgenoten-contact-op-facebook41

Steeds meer patiëntenverenigingen laten zich op Facebook zien. Een prima ontwikkeling. Het is toe te juichen dat verenigingen met hun tijd mee gaan. Maar, onverhoeds in de digitale revolutie duiken omdat het ‘nu eenmaal moet’ is altijd een slecht idee. Kortom: bezint eer ge begint!

Lotgenoten

Bij een communicatie-uiting zijn de volgende vragen altijd van belang: wat wil ik vertellen? Wie wil ik bereiken? En wat is daar het meest geschikte medium voor?

Een pijler onder elke patiëntenvereniging is lotgenotencontact. Naast gespreks- en themabijeenkomsten is Facebook daar een hele mooie aanvulling op. Er zijn op het moment van schrijven immers negen miljoen Facebook-gebruikers in Nederland, dus een groot deel van de leden van de patiëntenvereniging heeft waarschijnlijk een account.

Vind ik leuk

Facebook is een snel en direct medium. Updates van de pagina komen terecht in de tijdlijn van leden die uw pagina volgen (overigens lang niet alle updates, maar daarover een andere keer meer) en er is de mogelijkheid tot direct reageren. Een groot succes is de ‘vind-ik-leuk’-knop: door een reactie te ‘liken’ is het mogelijk waardering te tonen voor een opmerking van iemand anders, zonder een reactie te hoeven schrijven. Een mooie vervanger van non-verbale communicatie als een glimlach of opgestoken duim, wat de interactie tussen leden stimuleert.

Privacy

Maar, er zijn ook nadelen. Een zorgelijk punt is privacy. Natuurlijk moet elke Facebook-gebruiker zich er bewust van zijn dat wat hij/zij op Facebook doet gezien kan worden door anderen. Toch heeft ook een patiëntenvereniging de verantwoordelijkheid om goed na te denken over de privacy van leden.

Zeker bij openbare pagina’s of groepen waarvan iedereen lid kan worden, kunnen ook derden zien wat er gebeurt en besproken wordt. Het is heel makkelijk om te denken “ik schaam me niet voor mijn ziekte, ik heb alleen maar begripvolle familie en vrienden op mijn Facebook-pagina, dat komt wel goed.” Maar ook potentiële nieuwe werkgevers screenen tegenwoordig regelmatig de sociale media. Het is natuurlijk ontzettend vervelend als je niet eens op een sollicitatiegesprek wordt uitgenodigd, omdat de werkgever op basis van een Facebookprofiel de verkeerde conclusies trekt.

Interactie

Dat Facebook zo laagdrempelig is, biedt vele kansen. Mensen hoeven niet veel moeite te doen om zich bij uw vereniging aan te melden. Dit betekent een grote kans op een flink bereik. Houd er wel rekening mee dat niet iedereen op de sociale media anderen gunstig gezind is, dus het blijft zaak dat de vereniging heel goed op blijft letten dat de interactie tussen lotgenoten op een respectvolle wijze blijft verlopen.

Groepen

Gelukkig is er ook de mogelijkheid om besloten groepen te formeren, of groepen die zelfs geheim zijn. Dit vereist wel een wat grotere inspanning om de leden ook op Facebook aan de patiëntenvereniging te binden. Lees hier wat de mogelijkheden zijn.

Kortom

Dit klinkt allemaal wat heftig en in de praktijk wordt de zaak wat minder heet gegeten dan ‘ie wordt opgediend. Toch blijft het zaak om serieus na te denken over de voor- en nadelen van Facebook. Een pagina is immers in een mum van tijd aangemaakt en kan snel succes opleveren. Het kan echter ook ongewenste gevolgen hebben voor degene die zich daar onbezonnen aan verbindt.

Heb je iets aan dit verhaal? Laat het hieronder weten!

Op deze website zullen we vaker informatieve artikelen plaatsen. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven. Volg ons ook op Twitter voor regelmatige #meotips

Illustratie: Nina van Doorene – Stichting MEO