Nextdoor – Dé app voor de wijkvereniging?

logo-green-large

Een weggelopen kater opsporen, een gevonden sleutelbos retourneren, buurtevenementen organiseren of gezamenlijk de buurttuin onderhouden. Via Nextdoor, een app die na succes in de VS ook in Nederland is gelanceerd, leer je jouw buren kennen en een helpende hand vragen of bieden. Of, zoals op de website te lezen valt: “Het maakt niet uit wie je bent, er is altijd wel iets voor jou op Nextdoor.” Geldt dat ook voor wijkverenigingen?

Persoonlijk en gericht contact met buren

Nextdoor helpt buren om makkelijker onderling contact te leggen. Een buurtkaart en foto’s bij persoonlijke profielen zijn middelen om elkaar sneller te herkennen en aan te spreken. Bijvoorbeeld als je iets nodig hebt of hulp kunt gebruiken. “Wijkverenigingen kunnen daar natuurlijk ook baat bij hebben,” vertelt Kitty van Muiswinkel van Nextdoor. “Buren die lid zijn van een wijkvereniging kunnen Nextdoor gebruiken om snel en gericht buurtgenoten te bereiken. Bijvoorbeeld om mensen uit te nodigen voor een vergadering of evenement.” Het is wel de bedoeling dat buren vanuit eigen naam communiceren. Nextdoor is immers bedoeld voor persoonlijke accounts – zoals je op straat ook een buurtbewoner bij naam begroet – en niet voor gebruik uit naam van een vereniging of organisatie. Een contactpersoon van de buurtvereniging kan de vereniging natuurlijk wel vermelden in zijn of haar profiel. “Ervaring leert dat dit beter werkt dan anonieme accounts. Mensen vinden het vaak prettiger om op persoonlijke titel met anderen te praten. De contactpersonen kunnen dan uiteraard vanuit de wijkvereniging allerlei activiteiten, vragen en ervaringen delen.”

Om Nextdoor te gebruiken, heb je een account nodig. Die maak je aan wanneer je de app voor de eerste keer opstart: met behulp van je e-mailadres of Facebook-account. Het eerste wordt aangeraden in verband met je privacy. Je adres bepaalt de buurt waar je toegang tot krijgt en moet worden geverifieerd. Het kan gebeuren dat je je precies in een pilotbuurt bevindt; in dat geval zijn er geen tot weinig buren actief op Nextdoor en is er sprake van een proefperiode voor jouw buurt. Wanneer je de eerste in de buurt bent die Nextdoor gebruikt, dan krijg je instructies om een buurtgroep met minimaal tien deelnemers op te zetten. Dit is de ideale situatie voor een wijkvereniging om het initiatief te nemen en buurtbewoners op Nextdoor te attenderen. Je krijgt 21 dagen om dit te realiseren: daarna wordt jouw wijk via de app weer vrijgegeven, zodat een andere buur de kans krijgt om het initiatief te laten slagen.

Een sterkere en socialere buurt?

Het idee achter Nextdoor gaat verder dan contact leggen en informatie uitwisselen met buren. Het doel is om mnextdoor_iphone_map_nlensen van kopjes suiker te helpen naar een betere, veiligere buurt waarin sterke sociale samenhang bestaat. “Nextdoor wordt door buren op heel veel verschillende manieren ingezet. Je kunt bijvoorbeeld een poll inzetten om te toetsen wat er in een buurt speelt, of wat buren van een bepaald initiatief vinden. Ook kun je eenvoudig terugkoppeling geven op bepaalde initiatieven, gesprekken of gebeurtenissen. Denk bijvoorbeeld aan het delen van de notulen van een buurtoverleg of een gesprek met de gemeente; zo kun je ook de buren betrekken die niet op zo’n avond aanwezig zijn.” Kortom, Nextdoor faciliteert de mogelijkheden die bijdragen aan sociale samenhang in de buurt, waarbij verschillende thema’s – zoals zorg, veiligheid en duurzaamheid – aan bod kunnen komen. “Ook werkgelegenheid is een van de thema’s waarvoor de app wordt benut. Zo is er een voorbeeld van iemand die een groep is begonnen op Nextdoor om sollicitatietrainingen te geven aan 50-plussers. Die persoon heeft het initiatief genomen om bewoners in de omgeving, die zonder baan zitten, te trainen rondom solliciteren via LinkedIn en via nieuwe kanalen waar zij misschien minder snel aan denken of minder handig in zijn.” Een mooie casus, waaruit de toegevoegde waarde van Nextdoor – in een samenleving waarin steeds meer initiatief van de burger wordt verwacht – duidelijk naar voren komt.

Nextdoor is in feite een (vooralsnog) gratis sociaal netwerk, opgezet door een Amerikaans bedrijf. Voor Europa wordt Nextdoor aangestuurd vanuit Ierland. Hiermee valt Nextdoor Nederland onder de Europese wet- en regelgeving wat betreft dataverkeer. Nederland is het eerste land buiten de VS waar de app is geïntroduceerd. Vier jaar geleden werd de app in Amerika al in gebruik genomen: ondertussen zijn zo’n 92.000 buurten actief op Nextdoor. Met de app kun je:

• activiteiten in de buurt weergeven (ook van aangrenzende wijken);
  • informatie op basis van categorieën filteren, zoals ‘Buurtpreventie en veiligheid’;
  • berichten versturen, zoals een algemeen bericht, evenement, waarschuwing, opiniepeiling of privébericht;
  • buren uitnodigen om zich aan te sluiten bij jouw wijk op Nextdoor.

Nextdoor_demo_neighborsdirectory_nl

Alternatieven voor wijkverenigingen

Nieuwe technologie maakt de wereld kleiner. Dat kun je als wijkvereniging in je voordeel inzetten. Overweeg je om een online platform in te zetten voor jullie wijkvereniging? Wellicht is Nextdoor dan de keuze die bij jouw organisatie past. Mocht je verder willen oriënteren, dan zijn er uiteraard alternatieven die je kunt overwegen:

• BuurtWelzijn: platform voor buren, inclusief buurtgroepen
  • Buurtapp: app voor contact met de buurt
  • Peerby: om spullen te lenen van mensen in de wijk
  • Mijnbuurtje: online dorpsplein voor jong en oud

De Nextdoor app download je in de Apple Store of via Google Play.