Op bezoek bij de drukkerij

IMG_1017

Veel non-profitorganisaties verzorgen hun drukwerk via Stichting MEO. Zij maken een magazine in ons online opmaak-programma en profiteren van onze kostenbesparende inkoopmethoden. Maar wat gebeurt er nu eigenlijk op het moment dat uw drukwerk bij Stichting MEO is ingeleverd? Onze medewerkers en leerlingen mochten onlangs een kijkje nemen bij Deltabach Grafimedia in Nieuw-Vennep. Graag nodigen we je uit om met ons mee te kijken!

Voor we vertrekken

Op het moment dat uw bestanden bij Stichting MEO binnenkomen worden ze allemaal nagekeken door een van onze medewerkers. Wij maken er een drukorder van, waar de belangrijkste gegevens op staan zodat de drukker weet wat hij moet maken.

Offsetplaten

IMG_0998De drukorder wordt samen met de digitale bestanden aangeleverd bij Deltabach Grafimedia. Deze bestanden worden omgezet naar “offsetplaten”. Dit zijn grote, dunne platen van aluminium waarop verschillende pagina’s van een tijdschrift zijn aangebracht. De pagina’s worden middels deze offsetplaat op een groot vel papier afgedrukt, per kleur een plaat.

De offsetplaten worden in een drukpers om cilinders heen gespannen, elke kleur zijn eigen unit. De platen nemen de inkt op en drukt die op het vel papier af. De verschillende offsetplaten worden na elkaar gebruikt om uiteindelijk een full colour-druk af te leveren. Dit moet natuurlijk héél nauwkeurig gebeuren, want als het papier tussendoor ook maar een klein beetje verschuift levert dit al afwijkingen op in het drukwerk. Om te voorkomen dat het papier tussentijds krimpt of uitzet, wordt de luchtvochtigheid in de drukkerij nauwkeurig op peil gehouden. Daarom hangen er apparaten aan het plafond die voortdurend vocht de ruimte in spuiten.

Alle kleuren van de regenboog?

IMG_1002Full colour-drukwerk bestaat vaak uit alle kleuren van de regenboog, dus als elke offsetplaat slechts uit één kleur bestaat, hoeveel platen zijn er dan wel niet nodig om al die kleuren te drukken? Dat valt gelukkig wel mee, het zijn er namelijk maar vier: Cyaan (blauw), Magenta (roze/rood), Yellow (geel) en Key (zwart). In drukkerstermen worden deze vier vaak samengevat onder de afkorting CMYK, een term die bijvoorbeeld ook in veel grafische software voorkomt. Wanneer u een pagina van een magazine door een vergrootglas bekijkt, ziet u hoe de kleuren zijn opgebouwd uit piepkleine stipjes blauw, roze, geel en zwart. Kortom, met maar vier verschillende soorten inkt kunnen alle kleuren gedrukt worden

Snijden en vouwen

IMG_1019Wanneer de totale oplage is afgedrukt, gaan de grote vellen papier met honderden tegelijk naar de snijmachine. Die worden dan door een zogeheten “persbalk” bij elkaar gehouden, waarna het mes door het papier snijdt. Om dit nauwkeurig te doen zijn op de vellen papier snijtekens aangegeven.

Gesneden en wel gaan de pagina’s naar de vouwmachine. Ze worden netjes op volgorde gesorteerd en automatisch dubbelgevouwen. Eigenlijk zit het complete tijdschrift nu in elkaar, maar de vouwmachine zorgt voor nog één essentieel onderdeel: er gaan nietjes doorheen om het magazine bij elkaar te houden.

Op naar de lezer!

De magazines zijn nu gereed voor transport naar de klant of verspreidingsdienst. Ze worden handmatig gebundeld met een plastic band, of met een sealmachine (ook wel “krimpverpakkingsmachine”) in folie verpakt. De machine spant folie om de tijdschriften, waarna verhitting ervoor zorgt dat de folie om de magazines heen “krimpt”. De bundels gaan dan in dozen die op pallets worden opgestapeld, waarna een wikkelmachine de pallets met dozen in folie wikkelt. Zo zijn ze gereed voor vervoer, om de tijdschriften uiteindelijk bij de lezer te brengen.

Met dank aan: Deltabach Grafimedia, Maaike de Wit