Redactie Bossche Ommelanden bekijkt opmaakprogramma

Door Marielle Harte

Ding-Dong. Zijn we hier op het juiste adres? Jazeker! Even later zitten we aan een lange houten eettafel in een woonwijk in Schijndel. We zijn te gast in het huis van Ineke Barten. Samen met Annemie van den Heuvel doet zij de redactie van Bossche Ommelanden, het blad van de lokale KansPlus ledengroep in de regio Den Bosch.

Aan tafel zitten ook de directeur van KansPlus, Jo Terlouw en de eindredacteur van PlusPunt, journalist Martijn Gort. Namens Stichting MEO zijn voorzitter Edwin Teljeur, stagiair Bertold Mienes en ikzelf aangeschoven. Wellicht vraagt u zich af wat ons samen brengt.
Edwin-legt-uit-aan-Ineke-en-Annemie
Print en digitale versies
Jo trapt om 15:00 uur de bijeenkomst af. Het bestuur worstelt met zijn budget voor het verenigingsblad PlusPunt. De vereniging koestert het magazine, maar wil ook meegaan met nieuwe ontwikkelingen. Daarom denkt Jo aan een combinatie van print en digitale versies.
KansPlus heeft gekozen voor een samenwerking met Stichting MEO. Deze stichting helpt non-profitorganisaties met het opmaken en drukken van hun ledenblad. Hiervoor gebruiken zij een online opmaakprogramma waarmee meerdere redactieleden tegelijkertijd aan een uitgave kunnen werken. Edwin laat zien hoe het programma werkt en hoe je eenvoudig een pagina op kunt maken.

Bijdrage van Bossche Ommelanden
Het idee achter de samenwerking is om alle lokale ledenbladen de mogelijkheid te bieden om gebruik te maken van de diensten van Stichting MEO. Jo Terlouw heeft de redactie van de lokale ledengroep Bossche Ommelanden gevraagd of zij een bijdrage willen leveren aan het landelijke verenigingsblad van KansPlus. Hoe dit eruit komt te zien, zullen de lezers van Pluspunt binnenkort gaan merken.
Op een laptop toont Edwin de voordelen van het opmaakprogramma aan Ineke en Annemie. Het opmaken is zo eenvoudig dat je geen grafische kennis nodig hebt. Eenmaal een pagina opgemaakt, kun je deze vastleggen in een sjabloon en vaker gebruiken. Afbeeldingen die je toevoegt, worden gecontroleerd op de juiste resolutie. Zodra het blad gereed is, ontvang je een digitale versie. Als je dat wilt, kun je de link van je blad via social media verspreiden.

Online kiosk
De digitale versies van de ledenbladen worden bewaard in een online kiosk. Edwin legt uit dat je kan kiezen voor een openbare versie of voor een vergrendelde kiosk. Bij deze laatste optie krijgen bezoekers een code om in te loggen. De dames van Bossche Ommelanden vinden het een aantrekkelijk idee om online meerdere uitgaven van een blad te bekijken.
De middag vliegt voorbij. Aan de lange tafel wisselen de aanwezigen gedachten uit over het vormgeven van een ledenblad. Aan het eind van de bijeenkomst zijn Ineke en Annemie positief gestemd over het online opmaakprogramma en de samenwerking met Stichting MEO. Het online kunnen delen van inhoud en opmaak zien ze als een interessante kans. De redactieleden maken een vervolgafspraak met Edwin want zij willen gauw zelf aan de slag gaan met het programma.