Sociale media – vijf tips

Is jouw vereniging actief op sociale media als Facebook en Twitter? Of ben je van plan er wat mee te gaan doen? Graag geven we je een paar tips die je misschien van pas kunnen komen.

1. Bezint eer ge begint. Sociale media vereisen een lange adem, je moet immers jouw publiek opbouwen. Ga dus ook niet mee met elk ‘hip’ sociaal medium. Je kunt beter investeren in één goed onderhouden kanaal dan in tien waarop niets gebeurt. Bereid jouw vrijwilligers er op voor dat het vooral in het begin veel werk en weinig resultaat oplevert.

Sociale media - vijf tips2. Net zoals in het echte leven een glimlach soms voldoende antwoord is, hoeft ook niet elk bericht op de sociale media inhoudelijk beantwoord te worden. Met ‘Vind ik leuk’ op Facebook, of een bericht op Twitter markeren als ‘Favoriet’, laat je ook waardering blijken voor iemands bijdrage. Wees gul met deze ‘sociale smeerolie’, dat stimuleert mensen om vaker te reageren.

3. Stem al je verschillende media goed op elkaar af. Lange verhalen zijn in eerste instantie geschikt voor het ledenblad en – in iets mindere mate – voor de website. Berichten op Facebook zijn al een stuk korter en informeler. Berichtjes op Twitter zijn nog korter, maximaal 140 tekens. Elk medium heeft zijn eigen sterke en zwakke kanten, wie die benut heeft een goede mix in handen. Zorg dus ook voor overeenstemming tussen de mensen die de verschillende media beheren.

4. Sociale media zijn ‘sociaal’ en dus informeel. Dit betekent dat een persoonlijk gezicht laten zien in plaats van een ‘anonieme’ organisatie gewaardeerd wordt. Dat brengt ook risico’s met zich mee. Een organisatie met een mening is natuurlijk prima, maar wanneer het te politiek wordt stoot dat ook een deel van het publiek van je af. Pas ook op met humor.

5. Je hoeft niet steeds zelf met uniek materiaal op de proppen te komen. Je kunt prima interessante berichten van anderen delen om actief te zijn op sociale media, uiteraard met bronvermelding. Blijf daarbij wel kritisch: internet staat bol van de misleidende of ronduit foutieve informatie. Als je klakkeloos onzin overneemt straalt dat ook slecht af op jouw organisatie. Mocht het toch fout gaan, geef dat dan ook gewoon toe. We maken allemaal wel eens een foutje, dat weten de mensen die jouw berichten zien ook.

Heb je ook goede tips? Deel ze hieronder!
Op Twitter delen we regelmatig een #meotip!

Op deze website plaatsen we vaker informatieve artikelen. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Illustratie: Nina van Doorene – Stichting MEO