Wijkkrant: stiefkind of paradepaard?

Voor veel wijkverenigingen is de wijkkrant een blok aan het been. Maar het kan ook anders. Dat hebben de wijkverenigingen gemerkt die meedoen met Stichtingmeo.nl. Bij hen is het vechten om een plaats in de redactie. De wijkverenigingen maken goede sier met een prachtig fullcolour magazine dat ook organisatorisch een groot succes is. Het hele uitgeefproces verloopt online en is door de hoofdredacteur gemakkelijk aan te sturen en te volgen. Vanzelfsprekend vanachter het bureau, op het werk, in het park of ‘s avonds voor het slapen gaan vanuit huis.

“We hebben een professionele uitgeefomgeving gecreëerd waarbinnen een grote groep deelnemers zélf een blad kan bedenken, schrijven, illustreren, opmaken en publiceren. Let wel: helemaal via internet. Het is dus geen grap als wij zeggen dat de wijkkrant net zo makkelijk vanuit de werkplek kan worden geleid als vanaf het strand”, vertelt een enthousiaste Edwin Teljeur, de voorzitter van Stichtingmeo.nl. “De redactieleden vinden het heel leuk en makkelijk om de wijkkrant te maken en het wordt graag gelezen door onze buurtbewoners”, vertelt Angret Stollman, hoofdredacteur Van wijkblad De Courier in Heerlen. “Voor mij als begeleider is het erg werkbaar maar dit geldt ook voor de andere leden van wijkraad en de redactieleden: het programma is niet ingewikkeld, we kunnen zelf kiezen waar we werken. Het proces verloopt daardoor dan ook heel vlot.”
Niet alleen de techniek maar ook de financiering van het blad is bijzonder. Door de collectieve inkoop van de leden van Stichting Meo betaalt een wijkvereniging nooit teveel en zal de prijs lager worden naarmate er meer verenigingen zich aansluiten.
Zelfs kopiëren is duurder”, stelt Edwin Teljeur van Stichting Meo. “Voor een vast bedrag heeft de redactie toegang tot de online redactieruimte waar ze hun krant in samenstellen, krijgt de redactie begeleiding, een workshops én leveren we het drukwerk af. Er zijn dus geen bijkomende kosten.”

www.stichtingmeo.nl